eitregje.reismee.nl

Santa clara

Helaas Trinidad na 4 dagen verlaten. Heerlijke plaats met gezellige straatjes. Na n rit van ongeveer 3 uur aangekomen in santa clara, de stad van Che. De grote held in deze stad. Want ondanks hoe men hier de afgelopen jaren en nu ook nog leeft is Che samen met Fidel toch de held hier. Overal worden ze ge-eerd. Wij zien alleen het communnisme hier weten ze niet beter. Wel het grote verschil hier is geen geweld,drugs,prostitutie of geweren. Dit willen de cubanen ook graag zo houden. Wij hebben in iedergeval weer genoten en veel gezien in deze stad ondanks dat het maar 2 dagen waren. We hebben het plein vd revolutie ook hier gezien waar het beeld van Che staat. Ook hebben we gezien waar de treinen zijn tegengehouden in 1958 waarmee Batista het oosten (santiago de cuba) van het land wilde bevoorraden met mensen en materieel. Dit is voorkomen doordat Che het spoor hier heeft opgebroken en er geen teinen naar het oosten konden waar Fidel het land net had bevrijd van deze diktator Batista. Ook het Santa Clara een mooi plein in t midden van de stad. Verder is 2 dagen dannook lang genoeg voor hier geweest. Morgenvroeg naar onze laatste casa in Varadero waar we nog n paar daagjes gaan genieten van zon en strand en wie weet nog meer wat we daar zullen zien. Ook hebben we n poging gedaan om n sigarenfabriek te bezoeken maar omdat we wat later hier in de stad waren was er geen mogelijkheid meer voor bezichtiging voor maandag. Hebben toen n leuke uitleg gekregen aan de buitenkant van het gebouw en door de ramen gekeken hoe het eraan toeging. Niet ideaal maar toch leuk.

O ja...gisteren kwam er iemand cor vriendelijk begroeten en vertelde dat hij ons had gezien bij onze casa. Hij was de broer van de eigenaar en stond zonder benzine of we ff n paar CUC hadden kreeg cor het vanavond terug. Met dat ik kwam aanlopen,want ik was cor "kwijt" geeft cor iets meer dan de man vroeg. We hadden nl niet kleiner. Dan maar iets meer ff geven. Komen we bij de casa, zeg ik sarcastisch tegen de eigenaar we hebben je broer getroffen en jullie raden het al...hij heeft alleen 2 zusjes......cor de goedzak wilde hij aardig zijn. Was gelukkig maar n paar eurie.

Jose

Ik denk dat ik veel geleerd heb by leger des heils daar was ik niet ingetrapt raifa gaat goed wat ik hoor amuseer je maar ben bly nog n week te gaan

Irene

Wij Nederlanders blijven goedzakken toch ?!!????

jeannie

Heb je toch iemand blij gemaakt met een paar euries
komen jullie ook in de hemel ha ha